donderdag 22 augustus 2013

mijn ervaring | haar 'no poo' wassen (geen shampoo)


Ik heb in juli mijn haar een maand zonder shampoo gewassen. Geen nood, ik heb het nog wel gewassen, maar met bakingsoda/natriumbicarbonaat/zuiveringszout. Lees verder als je mijn ervaring wilt weten :).

Ik had besloten om mijn haar een tijdje met natriumbicarbonaat te wassen, omdat mensen zeiden dat hun haar er veel gezonder en mooier van was geworden. Dus wou ik het ook proberen!
Maar ook omdat geen enkele shampoo nu echt doet wat hij hoort te doen, okee ja het maakt mijn haar schoon, maar ook enorm pluizig! En dat heb ik met elke shampoo, omdat die mijn haar net iets té goed reinigen. Dit komt door de SLS/SLeS die in de shampoo's zitten. Deze reinigers zitten bijna in elke shampoo, maar reinigen eigenlijk veel sterker dan nodig is,waardoor de balans van onze eigen oliën verstoord geraakt.

 

Natriumbicarbonaat of bakingsoda is niet hetzelfde als bakpoeder! Je vindt bakingsoda vaak in natuurwinkels, maar je vindt natriumbicarbonaat ook wel in supermarkten als Delhaize, Carrefour (waarschijnlijk ook nog andere) als natriumbicarbonaat voor voeding. Ik heb deze van Cérébos gevonden, er staat op hoe je het in voeding kan gebruiken en ook dat je het kan gebruiken om je tanden witter te maken. Deze kostte iets van 3 euro geloof ik.


Om je 'shampoo' van natriumbicarbonaat te maken moet je water met het poeder/korrelachtige mengen. De verhouding is 238 mL (warm) water (=1 cup) en 1 eetlepel natriumbicarbonaat (=15g= 1 tablespoon). Naargelang de dikte van je haar en lengte is de verhouding meer of minder. Dit moet je schudden en je kan daarvoor een lege shampoofles (maar dan is het wel moeilijk om de korreltjes/poeder er netjes in te doen) oftewel gewoon een potje met een goed deksel gebruiken. Als je dan een streepje zet op de fles/pot kan je gewoon in de douche het water erbij doen, op de foto is dit het streepje van 238 mL, maar ik had dus het dubbele nodig. Dit mengsel schuimt natuurlijk niet op je haar en is dus ook wat moeilijker aan te brengen dan gewone shampoo.

Eerst spoel je je haar gewoon goed met water, daarna ga je in een paar keer het mengsel over je haar gieten en erg goed in masseren (als je met je vingers door je haar gaat, voel je ongeveer wel waar je al geweest bent) en dan gewoon uitspoelen. Her is vooral rond je kruin en als je wat langer haar hebt, net onder je kruin dat soms je haar niet helemaal schoon wordt, dus moet je zien dat je daar genoeg gebruikt en goed in masseren! Na dit moet je als conditioner, appelazijn of gewone conditioner met daarbij honing, die de helft is van de conditioner gebruiken. Dit alles duurt ook wel een stukje langer dan met gewone shampoo en conditioner.

Was het nu voor mij ook zo'n wondermiddel? Ik zal kort zijn:NEE.

In het begin was het erg zoeken wat de juiste verhouding was van het mengsel voor mijn haar. Uiteindelijk had ik dus het dubbele nodig! Ik heb nu wel lang haar, maar het is in ieder geval soms wel wat zoeken.

Mijn haar was na het wassen nog altijd wat pluizig en wat droog, maar het was ook gewoon geurloos en ik vond het doffer lijken. Het werd wel een paar uurtjes minder snel vettig had ik de indruk.

Op het einde van juli ben ik een keertje naar zee geweest en heb toen natuurlijk ook in de zee gezwommen en dan is je haar zoooo vies, bah! En dus waste ik daarna mijn haar met natriumbicarbonaat en wat bleek? Dit was niet sterk genoeg, mijn haar was nog steeds vies, jakkie! Dus moest ik het wel met echte shampoo wassen. Mijn haar was toen wel schoon en ook weer wat pluiziger, maar het glansde meer en het had een heerlijke geur, mmm verbazend genoeg had ik dat toch wel gemist, haha! En sindsdien had ik niet echt meer de behoefte om natriumbicarbonaat te gebruiken, voor mij was het duidelijk wat ik het fijnst vond.

Nu is het wel zo dat dit echt persoonlijk is, want er zijn echt wel veel mensen die zweren bij dit, maar ik gewoon niet.

Ik ga nu proberen om shampoo te gebruiken die mildere reinigers bevat en ook conditioner/serum/olie die niet vol met rommel zitten, maar ook enkel goede ingrediënten bevatten. En ik hou jullie natuurlijk op de hoogte met mijn haarupdates, haha.

Hebben jullie ervaring met 'no poo' wassen of willen jullie het een keer proberen?

sarah

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...